چاپ
اخبار
بازدید: 294

«تمجید» خامنه‌ای بعنوان اولین فرد نظام مافیای حاکم از سیاست‌های رئیسی در عین اذعان به برجا ماندن مشکلات معیشتی مردم

علی خامنه‌ای با وجود «تمجید» فراوان و همه‌جانبه از «اقدامات مثبت» دولت ابراهیم رئیسی گفت این سیاست‌ها «تحت‌الشعاع مشکلات معیشتی مثل گرانی، مسکن و اجاره‌بها» قرار گرفته است.

رهبر جمهوری مافبای اسلامی روز چهارشنبه، هشتم شهریورماه، در دیدار با آقای رئیسی و اعضای کابینه او به مناسبت «هفتهٔ دولت» با ادعای «رشد شاخص‌های کلان اقتصادی» در کشور گفت: «عمده تحریم‌ها،‌ با هدف گروگان ‌گرفتن معیشت مردم است.»

او در ادامه افزود: «لازم است تورم نامطلوب دو رقمی، هرچه ممکن است کاهش یابد.»

سخنان آقای خامنه‌ای در مورد تأثیر تحریم‌ها بر معیشت مردم ایران در حالی بیان شده که ابراهیم رئیسی به دفعات از بی‌تأثیر بودن تحریم‌های آمریکا سخن گفته است.

 بانک جهانی می‌گوید علت اصلی کاهش نرخ بیکاری در ایران «غیرفعال» شدن بخش بزرگی از نیروی کار جامعه است
بیشتر در این باره:

هشدار بانک جهانی دربارۀ خطرات «چشمگیر» داخلی و خارجی در اقتصاد ایران

در یکی از آخرین موارد رئیس جمهور ایران اواخر خرداد امسال در دیدار با همتای خود در نیکاراگوئه گفت: «آمریکا می‌خواست با تهدید و تحریم مردم ما را فلج کند اما نتوانست.»

علی خامنه‌ای در صحبت‌های روز چهارشنبه خود خطاب به ابراهیم رئیسی و هیئت دولت او گفت: «باید در کنار مذاکرات،‌ تحریم‌ها را خنثی کرد و مهم‌ترین شاخص خنثی‌سازی تحریم‌ها، کاهش تورم است.»

او با تأکید بر «پیشرفت» ایران در دو سال گذشته به اعضای دولت سیزدهم گوشزد کرد که در اتخاذ هر تصمیمی به «نکات برجسته‌ای مانند فاصله طبقاتی، ثبات بازار، نرخ ارز، کاهش تورم و رشد تولید» توجه کنند.

او در انتها تمام انتقادها از دولت رئیسی را که بیشتر از طرف خود مقامات جمهوری اسلامی بیان شده است یک‌سره «حاشیه‌سازی» خواند و از دولت او خواست به «جوسازی‌ها و حاشیه‌سازی‌ها» اعتنا نکند.

خامنه‌ای گفت گاهی دولت تصمیم درستی گرفته است اما «یک عده خوششان نمی‌آید، جنجال می‌کنند».

دستفروشی در بازار بزرگ تهران، ۱۴۰۲
بیشتر در این باره:

افزایش دستفروش‌ها؛ شغلی که اگر آب ندارد، برای دولت نان دارد

اما انتقاد از سیاست‌های اقتصادی دولت رئیسی که هر روز گروهی از مردم را در گوشه و کنار کشور به تجمع وامی‌دارد فقط از طرف رقبایش در دولت‌های قبلی عنوان نمی‌شود.

بانک جهانی چهار روز پیش در تازه‌ترین گزارش خود از خطرهای «قابل توجه» داخلی و خارجی که اقتصاد ایران را در میان‌مدت تهدید می‌کند و نیز نرخ بالای تورم و تداوم بیکاری در کشور خبر داد.

این گزارش به موضوع بیکاری و فقر، همراه با نرخ تورم افسارگسیخته در ایران پرداخته و می‌گوید تورم ۱۴۰۱ برای چهارمین سال متوالی بالای ۴۰ درصد بود و کماکان نرخ تورم بالا ادامه خواهد داشت.

ارزیابی این نهاد بین‌المللی از تورم، فقر و بیکاری بالا در حالی است که صولت مرتضوی، وزیر کار دولت جمهوری اسلامی، ۲۹ مرداد مدعی شد «بخش قابل توجهی از فقر مطلق ریشه‌کن شده است».

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که خرداد امسال مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی اعلام کرد در فاصلهٔ سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰، حدود ۱۱ میلیون نفر دیگر به جمعیت فقیر کشور اضافه شدند.

با استفاده از سایت خامنه‌ای و رادیوفردا/ پ. م./ ف. دو.