جلسه رسیدگی به پرونده توماج صالحی ۳۰ فروردین در دادگاه انقلاب اسلامی اصفهان برگزار خواهد شدت توماج صالحی که در حال حاضر در زندان دستگرد اصفهان به سر می‌برد، در پیامی نوروزی، با شادبا‌ش سال نو، «۵۵۲ روز مقاومت شکوهمند انقلاب زن زندگی آزادی» را گرامی داشت.

در پیام توماج صالحی که روز ۲۹ اسفند در حساب کاربری «ایکس» او توسط ادمین منتشر شد، آمده است: «گرمای دستانی که به یادم نهال کاشتند و دستانی که یاد من را بر دیوار‌های شهر زنده نگه داشتند را بر سینه‌ام حس می‌کنم، صدای کسانی که شب یلدا و زادروزم را تبریک گفتند و یا برای آزادی‌ام فریاد کشیدند هنوز هر روز روحم را جلا می‌دهد.

امیر رئیسیان، وکیل توماج صالحی رپ‌خوان معترض ایرانی که در زندان است، از مشخص شدن تاریخ برگزاری جلسه رسیدگی به پرونده او خبر داد.

آقای رئیسیان به «شبکه شرق» گفت که جلسه رسیدگی به پرونده اتهامات سال ۱۴۰۱ توماج صالحی، روز ۳۰ فروردین در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی اصفهان برگزار خواهد شد.

او درباره آخرین وضعیت پرونده موکل خود گفت: «پرونده مربوط به سال ۱۴۰۱ توماج صالحی به دیوان عالی کشور رفته بود. این مرجع قضایی، حکم دادگاه انقلاب اصفهان را نقض کرد، و سایر اتهامات آقای صالحی را مشمول عفو دانست، و همچنین تاکید کرد که مجازات‌های در نظر گرفته شده برای توماج صالحی، بیش از مجازات‌های قانونی است.»

به گفته امیر رئیسیان، دیوان عالی کشور همچنین تاکید کرد که دو فقره از اتهامات توماج صالحی باید حذف شود و پرونده را به دادگاه انقلاب اسلامی ارجاع داد، ولی این شعبه رسیدگی کننده، پرونده را به منظور افزایش اتهامات، به دادسرای اصفهان بازگرداند.

این وکیل دادگستری افزود که در نهایت، دادسرا علاوه بر تکرار تمام اتهامات پیشین علیه توماج صالحی در پرونده سال ۱۴۰۱، حتی اتهاماتی که برایش رای برائت صادر شده بود، دو اتهام جدید شامل «معاونت در بغی» و «اجتماع و تبانی به قصد امنیت ملی» را نیز به پرونده این رپ‌خوان معترض اضافه کرد.

امیر رئیسیان ابراز امیدواری کرد که توماج صالحی بتواند در دادگاه حاضر شود و همراه با وکلای خود اجازه دفاع از اتهامات انتسابی علیه خود را داشته باشد.

توماج صالحی
توماج صالحی

پس از حمایت توماج صالحی از اعتراضات سراسری اخیر، در مجموع، سه پرونده قضایی علیه او تشکیل شده است. یکی از این پرونده‌ها مربوط به سال ۱۴۰۱، و دو پرونده دیگر پس از آزادی موقت این رپ‌خوان جوان تشکیل شده است.

توماج صالحی در فاصله کوتاهی پس از آزادی موقت با سپردن وثیقه، روز نهم آذر سال قبل، به اتهام «نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی»، مجددا بازداشت و به زندان دستگرد اصفهان منتقل شد.

او اخیرا به به دلیل انتشار یکی از ویدئوهایی خود علیه ضابطین قضایی در شبکه‌های اجتماعی، در یکی از پرونده‌های خود به یک سال زندان محکوم شد. دادگاه دیگری درباره اتهامات «نشر اکاذیب ازطریق سامانه‌های رایانه‌ای» و «تشویق به اعمال خشونت‌آمیز از طریق سامانه‌های رایانه‌ای» علیه این رپ‌خوان معترض در جریان است.

آقای صالحی که در حال حاضر در زندان دستگرد اصفهان به سر می‌برد، در پیامی نوروزی، با شادبا‌ش سال نو، «۵۵۲ روز مقاومت شکوهمند انقلاب زن زندگی آزادی» را گرامی داشت.

در پیام توماج صالحی که روز ۲۹ اسفند در حساب کاربری «ایکس» او توسط ادمین منتشر شد، آمده است: «گرمای دستانی که به یادم نهال کاشتند و دستانی که یاد من را بر دیوار‌های شهر زنده نگه داشتند را بر سینه‌ام حس می‌کنم، صدای کسانی که شب یلدا و زادروزم را تبریک گفتند و یا برای آزادی‌ام فریاد کشیدند هنوز هر روز روحم را جلا می‌دهد.»

 
 

او همچنین تأکید کرد: «من این جا تنها نیستم، چرا که تنهایم نگذاشتید، من این جا در کنار شما به یاد روزهای شادتر از امروزمان و به امید آینده‌های روشن‌تر از همه این سال‌هایمان، سال نو را با لبخند غرور و افتخار جشن می‌گیرم و همچنان همراه با شما مقاومت می‌کنم.»

توماج صالحی در پایان این پیام گفت: «نوروزتان فرخنده، زنده باد ۵۵۲ روز مقاومت شکوهمند انقلاب زن زندگی آزادی.»

نصیر مشکوری، نویسنده و منتقد موسیقی، درباره توماج صالحی به صدای آمریکا می‌گوید: «او پیش از این که یک هنرمند هیپ‌هاپ باشد، یک کنشگر مدنی و یک انقلابی است، و حتی پیش از اینکه جنبش زن زندگی آزادی به صورت انقلابی شکل بگیرد، در صحنه فعال بود.»

آقای مشکوری می‌افزاید: «توماج یکی دو‌ سال پیش از اعتراضات سراسری، مطالبی را در آثارش بیان می‌کرد که ما هنوز به صورت علنی در جامعه نمی‌دیدیم، یعنی بیان نقدهای اعتراضی در فرم انقلابی، بی‌پروا و بدون هیچ سانسوری در آثارش مطرح می‌شد. جسارت توماج به‌گونه‌ای بود که حتی برخی از هنرمندان هیپ هاپ به او می‌خندیدند، می‌گفتند که حکومتی است یا می‌خواهد مطرح شود.»

این منتقد موسیقی می‌گوید: «توماج صالحی در ادامه نشان داد که به خوبی از نقش خود در این مسیر آگاه است، می‌داند که چه کاری انجام می‌دهد، و با مردم همگام شد.»

نصیر مشکوری
نصیر مشکوری

به گفته نصیر مشکوری، «این رپ‌خوان جوان در ابتدا با آثارش نشان داد که در زیر سطح جامعه چه می‌گذرد و وقتی اعتراضات و نارضایتی‌ها فوران کرد، با جنبش زن زندگی آزادی همراهی کرد و به نوعی صدای این جنبش شد.»

آقای مشکوری تأکید می‌کند که عملکرد انقلابی توماج صالحی باعث اهمیت او شده است و نه بخش هنری آثارش در چهارچوب موسیقی رپ، و به همین دلیل عده زیادی آهنگ‌های او را شنیدند و بسیار مطرح شد.

این منتقد موسیقی می‌گوید: «با توجه به اینکه توماج اصلا کوتاه نیامد، در تظاهرات‌ شرکت کرد، و با شهامت در داخل کشور علیه حاکمیت سخن گفت و خواستار سرنگونی جمهوری اسلامی بود، خطر بزرگی برای نظام محسوب شد و به همین دلیل دستگیرش کردند.»

ارسالی یاران جنبش رهایی بخش لر جهت درج درسایت جنبش رهایی بخش لر www.lorabad.com